När ska man gå till en kiropraktor?

De flesta vet säkert att kiropraktorer finns, men vet man egentligen när det är en god idé att uppsöka en kiropraktor?

Kiropraktorer är utbildade för att behandla åkommor i leder och muskler i hela kroppen hos barn, ungdomar och äldre. Många förknippar kiropraktik med ryggsmärtor, men det är bara en liten del av det åkommor som kan behandlas.

Nedan listas situationer där det kan vara lämpligt att gå till kiropraktor:

• Ryggsmärta eller nackspärr
  • Smärta i ländryggen eller nacken
  • Smärta i ben eller armar
  • Diskbråckssymtom
  • Stelhet i armar eller ben
  • Huvudvärk och migrän
  • Vid whiplashsymtom
  • Käksmärta
  • Ont i axlarna
  • Tennisarm, golfarmbåge eller musarm
  • Smärta i handleden
  • Domningar eller stickningar i fingrar
  • Fot – knä – eller hofteledsproblem
  • Domningar eller stickningar i fötter eller ben
  • Andningsrelaterad smärta
  • Kolik
  • Rastlöst eller gråtande barn

Orsaken till de nämnda symptomen ligger naturligtvis inte alltid i leder och muskler. I dessa fall ska kiropraktorn vägleda den enskilde patienten till hälso-och sjukvården så att denne kan få rätt behandling så snabbt som möjligt.

Bakgrunden till att denna differentiering ligger i ett 5-årigt universitetsutbildning, där kiropraktorer läser tillsammans med läkarstudenter en stor del av tiden.

Tillsammans med läkare och tandläkare är kiropraktorer de enda terapeuter, där människor kan komma in från gatan utan remiss, få en diagnos och då behandlas.

Det ger patienten möjlighet till snabb och effektiv kiropraktisk behandling mot deras problem och en försäkran om att hänvisas till rätt vårdinstans om en kiropraktisk behandling inte skulle hjälpa.